Ett bättre hus

22Nov09

I somras köpte jag en systemkamera efter många år med små, smidiga kompaktkameror. Det var ganska ovant och ångestfyllt. Inköpet var den första fasen i en längre plan att försöka lära mig hur dagens systemkameror funkar. Målet har emellertid varit att plåta med en kamera med fullstor sensor där bilden fångas på samma yta som den traditionella småbildfilmen, 24 x 36 mm. Jag har odlat föreställning att allt ska bli bättre då. Ett bra erbjudande i samband med fotomässan som gick av stapen i Stockholm förra helgen, gjorde att jag slog till. Jag är nu stolt ägare till en Canon EOS 5D som jag nu knäppt några kort med, b la på julmarknaden vid Ulva kvarn i lördags.

Nu är jag inte osäker, besviken och bekymrad som jag var vid förra inköpet. Här kändes det rätt från första stund. Det var som att hitta hem. Inte kommer väl jag ta mycket bättre bilder och någon större skillnad i bildkvalitén märks nog inte på de små bilder som visas på nätet. Men en aning bättre blir det nog och jämnare med färre missade kort.

Det jag gillar bäst med 5D II är: ergonomin, fler inställningsmöjligheter, större möjligheter att behålla personliga konfigurationer, mer exakt autofokus, högre känslighet (bilder går att använda direkt utan större brusreducering som tagits vid ISO 3200!), möjligheten att beskära utan att förlora kvalité, samt kanske viktigast av allt – mitt korta teleobjektiv (EF 85 mm f/1,8 USM)  fungerar nu mycket bättre. Jag upplevde en mängd smådefekter och skärpeproblem när det satt på 500D. Dessa syns nu inte alls lika tydligt. Objektivet går dessutom att använda skärpemässigt på bländare 2:

Nackdelarna finns där också:  Kameran är stor, tung och egentligen alldeles för dyr för en hobbyfotograf.  Jag skäms en aning, men blir ganska belåten eftersom jag vet att jag inte kommer att byta kamera igen på en mycket lång tid. Den är en investering som kommer att hålla!

Nedan några bilder från Ulva kvarn en strålande varm och solig novemberdag.



5 Responses to “Ett bättre hus”

  1. 1 giiid

    Tillykke med det nye kamera, det bliver interessant at se dine billeder!

  2. Tack Birgitte! Jag hoppas att jag vågar mig ut för att fotografera. Jag är nog en vackert-väder fotograf. Med 14 soltimmar i november, blir det inte så mycket fotograferat. Några fler bilder har det blivit. Kolla på Flickr: http://www.flickr.com/photos/ulfbodin/sets/72157622728844063/

    Jag ser att du tar fina bilder trots att det verkar varit grått även i Danmark.

    • 3 giiid

      Ja, sol har vi heller ikke haft meget af. Jeg griber chancen (og kameraet) så snart den viser sig, men man skal være hurtig! Uden sol (eller skygger) bliver billederne lidt triste, synes jeg.
      Lige en kommentar til portrættet af din søn; det er fantastisk, – smukt og meget udtryksfuldt!

  3. 4 Erik

    Ulf,

    Vilka fantastiska bilder du tar! Grattis till nya kameran.
    Vilken oerhörd skärpa och bra ljus i dina 5D-bilder. Närbilden på din son, vilken glugg använder du där?

    Vi delar många intressen! Kaffe, vin, mat, foto…Ja listan kan göras lång.
    Hoppas du får en bra Jul

    Hälsar din ödmjuke leverantör av färskrostat kaffe,

    Erik på Baristashopen.se

    • Tack! Vad roligt att du gillar bilderna och har så bra service! Jag just nu bara ett objektiv – ett 85 mm tele (f/1,8) och samtliga bilder är tagna med den. Jag gillar att försöka nyttja vad den optiken kan erbjuda. Men nu är jag riktigt sugen på en vidvinkel.

      Du får har de så bra själv i jul! Hoppas att det inte blir så mycket beställningar nära inpå julen. Jag kommer nog tyvärr att lägga en beställning till före jul. Är det något spännande nytt på gång?


Kommentera

