Höstluft

11Okt09

Den här tiden på året är det roligt att ta bilder. Ljuset och naturens färger gör bilderna färg- och konstrastrika. Det gillar jag! Under veckan som gick var jag på en intern myndighetskonferens på Lidingö och lyckades smita ut några tillfällen för att ta några bilder och dessutom irriterade jag mina medarbetare genom att försöka ta några porträttbilder (och som jag inte vågar visa upp).  Portättfoto är något som jag verkligen vill lära mig att göra bättre.

Närheten till vattnet vid konferensanläggningen Skogshem och Wijk ger andra möjligheter än vad jag är van vid på Uppsalaslätten. Morgondimman var tjock men lättade strax före sessionerna skulle starta igen på morgonen.

Kvällspromenad. Panorama. Det röda området vid solen är en teknisk defekt hos min kamera (Sigma DP1) som jag försökt dämpa i Photoshop. På den nya versionen av kameran som kommer ut nu i höst är detta åtgärdat.

Morgondimma över Lidingö. Telepanorama. En del Photoshop i denna bild.

Morgon i småbåtshamnen. Panorama om fem stående bilder (frihand). Autopano Pro 2 har stitchat ihop bilderna.

Kvällspromenad

Kvällspromenad

Svanholmen. Det framgår att den inte är en så speciellt stor ö att ha sin sommarstuga på...

Svanholmen. Det framgår att den inte är en så speciellt stor ö att ha sin sommarstuga på...

 

Fler bilder finns här.



5 Responses to “Höstluft”

  1. 1 Johan Umenius

    Som vanligt Bodin; mycket fina bilder. Har du provat att skriva ut dem på en riktigt bra fotoskrivare eller storformatsskrivare. Det skulle kunna bli riktigt coolt!
    /Johan

    • Tack! Jag har nästan aldrig skrivit ut bilder. Jag har en enkel bläckstråleskrivare hemma för A4, men jag har problem med färgerna (och en okalibrerad monitor). Hur lär man sig färgkontroll? Det är väl något som du kan? Tror du bilderna håller för stora utskrifter? Originalstorleken finns på Flickr.

  2. Tjusigt!

  3. 4 Tomas olsson

    Wow!!
    Var det så fint därute!
    Jo. Jag hann också med en morgon promenad men var
    för trött för att SE.
    //Tomas

  4. Tack för kommentarerna!


Kommentera

