Knivigt

22Aug09

Jag är svag för kockknivar. Mycket svag. Det är roligt att skära i mat med en riktigt vass, välbalanserad kniv. I mitten av 80-talet fick jag en kniv från Japan av min far som köpt den på plats. Den är tillverkad av ett hårt men mycket sprött kolstol. Den rostar lätt och eggen skadas enkelt. Den är äckligt vass och den känns nästan farlig att använda.

Vad är det för kniv? Kartongen är sedan länge försvunnen och trots att jag letat lite på nätet, har jag inte hittat någon som liknar denna helt. Vem har tillverkat den? På jakt hittade jag en otroligt trevlig, nördig diskussionstråd om kockknivar (mm) på ett forum. Tråden är lång, över 7 000 inlägg sedan trådstart i november 2006. Jag tog en bild på min kniv och ställde en fråga vem som tillverkat den. Mindre än 24 timmar senare kom svaret: Masamoto. Internet är bäst. Tack alla nördar och fanatiker som gratis delar med er av er kunskap på nätet!

Med tiden har jag skaffat knivar som är mer lättskötta och som jag använder i vardagslag. Det finns farliga nätbutiker som inte rekommenderas om ni är svaga i karaktären. Det är tyvärr jag. Där kan du t ex köpa en egen Masamoto eller min favorit, Hattori.



4 Responses to “Knivigt”

  1. 1 Lars L

    Tack för tipset. Vad vore internet och världen utan nördar?

    • Så är det. Har du odlat något obscent knivintresse nyligen? Du ligger verkligen i farozonen, huslig och allt som du är. Har du inte blivit sugen på en damaskerad klinga?

  2. 3 Mica

    Internet ÄR verkligen bäst!
    Jag har själv pungat ut ca 700 SEK för en kniv (jag har envist kallat den sudoku-kniv men det är visst santoku….det heter…) och den har 15 års garanti och den är sååå bra! Det blir liksom ett njutningsmoment när man skär sina grönsaker och frukter.
    Trodde väl aldrig att jag skulle bli nördig…

    • Santoku är också min favoritform. Det blir den som jag oftast använder. Det är som du säger en ren fröjd att använda den.


Kommentera

