Folkölsfavoriter genom tiderna

21Maj09

Jag är tyvärr gammal nog att ha druckit mellanöl, även om jag inte tror att ni ska räkna tillbaka och dra för stora slutsatser om min ålder för det. Det var andra tider då. Mellanölsfavoriten var tillverkad av ett bryggeri i Östersund som hette Till och hette Tillspetsat med kryddning av bl a enbär. Efter 1977 fanns Tillspetsat kvar som folköl, men smakade inte alls lika gott. Så tog den eran slut.

Folkölen smakade till en början inte så himla bra. Det smakade urvattnat på något sätt och gav inte alls samma yrsel. Men folköl är på något sätt en bra produkt. Det är en törstsläckare som ger en kort men behövligt avslappnande effekt. Starköl är för starkt och lättöl är inte riktigt öl. Det måste vara ett bra och gott mellanting med en lagom låg alkoholhalt så man kan dricka två på raken utan att vilja gå på fest. 

Det var först med Pripps Royal som folkölet fick ett eget ansikte i min smakprofil. Det var en helmaltsöl som smakade minst sagt vuxet, fyllt av humlebeska. Vem minns inte tiden då ett par Royal inköpta på macken på Gamla Uppsalagatan rev upp smaklökarna efter rödvin som för tidigt tog slut? Men som allt annat gott så slutade Royal att tillverkas – var det inte i början av 90-talet som Royal förvann? Pripps gav för övrigt, vad ryktet förtäljer, bort ett bryggeri till Tonga och där fortsatte Royal att tillverkas långt senare. Kanske borde man flytta dit.

Pripps 1828

Snart dök emellertid en ny helmaltsfolkis upp i mitt liv igen Pripps 1828. Det var grejor det. 1828 var min vardagsfolkis under hela 90-talet och framtill det slutade säljas 2004 (eller 2003?; Min sista flaska skulle enligt etiketten förbrukas före den 14:e juni 2004). Det var fylligt, mustigt och bärnstensfärgat öl, med mindre beska än Royal men lika fylligt och himla gott! Inte alls så profillöst som Pripps andra folköl vid samma tid. Men helt plötsligt så avslutades tillverkningen och lämnad mig och min käresta i sticket. Panik! Vad göra nu? Problemet har väl tyvärr aldrig lösts helt.

Det blev burköl istället. Spendrups Old Gold i den svarta burken. Till en början fylldes nästan tomrummet ut efter 1828 men någonting hände med receptet och det började smaka vanlig folkis om det. Frun gillade dessutom aldrig den hårt accentuerade beskan helt. Vi bytte till Spendrups Gold. Nu är vi framme runt 2007-2008. Detta var ett lätt och okomplicerat öl. Gott, men inget att fastna någon längre tid med.

Åbro OriginalEn dag kommer frun hem med ett sex-pack Åbro Original i stället. Det är både fylligt och runt i smaken. Funkar bra tills vidare. Fast helst skulle jag vilja ha tillbaka Pripps 1828. Snälla Carlsberg ge mig 1828 tillbaka!

Om ni kära läsare vet mer om Pripps Royal och 1828 och deras historik så kan ni väl skriva en kommentar!



No Responses Yet to “Folkölsfavoriter genom tiderna”

  1. Kommentera

Kommentera

