Vårsmaker

10Maj09

Under våren vaknar mitt intresse för mat och dryck igen efter vinterns monotoni i idet. Det har väl i mitt fall med värme och ljus att göra.

På kaffefronten har det passerat några riktiga höjdare. J & N Maragogype Estate Nuevo Armenia är nu slutsåld som single och ingår i stället i 5 Estates Espresso 3.0. Detta var mycket gott men ojämnt i rostningarna från J & N. De första påsarna (rostade 13/19) var en aning mer ljusrostade och fyllda av friskhet och nyanser. Senare rostningar mer nyanslösa, men OK. Samma sak gäller Rwanda Gatsinga Sun Dried (rostad 23/3) som var mycket god, men som senare rostningar (2/4)  inte var lika smakrik och mer mörkrostad, men fortfarande anständig. Har några av er läsare iakttagit detta fenomen med varierande rostningar från J & N? Eller är jag ute och cyklar igen på subjektivitetens smala spång?

Ett rosteri som emellertid aldrig gör mig besviken är Koppi i Helsingborg. Vaje påse är en kvalitetsupplevelse och på den senaste tiden har jag druckit två kaffen som lägger sig högt på min egen ranking: Costa Rica, Terrazu, Navarro Estate (rostad 8/3) och superhöjdaren Rwanda Rotsoro Lake Kivu (rostad 3/3) och som ligger i topp av det jag provat hitintills. Båda med lite taskiga rostningsdatum (ca 2 månader efter rost) och köpta på Vardein i Uppsala. Båda är rena, friska och fruktiga utan att vara överdrivet exotiska. Prova! Det är en upplevelse som faktiskt dragit ner frugan i kaffeträsket ordentligt. Som vanligt tycker jag att dessa kaffen passar bra som hårt dragna dropp-ristrettos, men som frukost Americano (med varmt vatten), vaknar massor av andra spännade smaker.

Riesling och räkorPå vinfronten vaknar smaklökarna på våren med rieslingens intåg till skaldjur och annat. En favorit sedan många år är Trimbach Riesling Cuvée Frédéric Émile som är deras nästa bästa riesling, men som jag tycker är mer lättillgänglig och fruktig än deras prestige-riesling Clos Saint Hune.

Årgång 1996 och 1998 är mycket goda nu men helt olika. 96:an är mogen, lätt, slimmad och mycket frisk med massor av limeig citrus och en påtaglig petroleum-ton. Mognaden har varierat ganska mycket mellan olika flaskor. Drick! Frukten är på väg bort om du har otur. 

98:an har begynnande mognad, och är fyllig, oljig och tung med inbäddad friskhet, botrytis ton och makalös längd. Båda vinerna är goda, men 1998 är strået vassare enligt min smak. 98:an kan nog ligga en aning till.

 Trimbach Riesling Cuvée Frédéric Émile 1998 med tillbehör

Trimbach Riesling Cuvée Frédéric Émile 1998 med tillbehör



2 Responses to “Vårsmaker”

  1. 1 Tanja

    Var det Trimbach du hade med dig i påskas som jag blev så förtjust i?

  2. Jepp. Det var 1996:an. Fina grejor!


Kommentera

