Vallon wannabee

11Okt08

I en viss fas i ens liv blir ursprung och släkt mer intressant. Själv har jag tyvärr alltid slagit dövörat till när min kära far och mor drar sina gamla historier från förr. Detta fram till för ett par år sedan. Det har nog med att göra att jag fick barn själv och uppnått en sorts ålder som gör att man ser en del bakåt i tiden i stället för enbart framåt. Jag har inte drabbats av släktforskitis och börjat gräva ner mig i kyrkböcker. Men jag för tillsammans med farsan ett litet släktträd i det utmärkta dataprogrammet Min släkt. Jag är minst sagt förtjust i databaser och denna är lättanvänd och funktionell.

Ett barn i släktlinjen, Johan Eric, utan av oss känd fader, heter helt plötsligt Bodin i efternamn och en av familjens favoritmyter är att vi är valloner. Det skulle förklara varför vi i familjen är så udda, mörkhåriga, pratsamma och osvenska (i våra egna ögon) och att vi just heter Bodin i efternamn. Valloner och deras ättlingar är enligt Nordisk familjebok (1921:526) både fysiskt och psykiskt utrustade med ett ovanligt rikt arv från världens tre mest begåvade folkstammar. Detta torde väl inte stå helt oemotsagt idag, men jag känner igen mig lite. 

Kommer vi från Vallonien, Frankrike eller Brittiska öarna? Jag har föreställt mig en mörklockig ung man med vallonsk eller åtminstone spännade kontinentalt urprung i Norduppland i slutet av 1700 talet. Bodin lyckades med sin svada (bl a) gjöra ett barn med Catharina Eriksdotter  (född 25/2 1794; även kallad Kajsa Ersdotter) dotter till Eric Ersson i Bohl i Tegelsmora. Resultatet blev som sagt en son vid namn Johan Eric Bodin, född 20/4 1836. Jan Erik (som farsan kallar honom) var statdräng (statare) – en jordbruksarbetare som helt eller delvis fick lön i form av stat (bränsle, spannmål, mjölk, potatis mm). Han fick en son, Johan August, som fick en son Eskil som fick en son Nils som fick en son som just nu skriver detta. Johan Eric var med andra ord min farfars farfar.

För några år sedan eftersökte jag denna mytiska ur-Bodin på anbytarforumet – ett forum för släktforskare. Jag fick inga svar. Under tiden har jag blivit medveten om att många fler än jag odlar en myt om att de har vallonskt ursprung. Det har kanske med Nordisk familjebok att göra. Av någon anledning så ses vallonskt ursprung som mycket positivt och många har konstruerat en helt artificiell vallonsk etnicitet i slutet av 1800-talet och framåt våra dagar. 

Namnet Bodin skulle i stället kunna vara påhittat för att skapa en air av märkvärdighet eller, kanske mer troligt, från ”Bo” i gårdsnamnet Bol. Möjligheten fanns att Bodin inte alls döljer några sydländska gener. Myten är i gungning.

Så i förrra veckan fick jag en e-post från en man i Uppsala som själv är släkt med Kajsa Ersdotter. Han hade läst mitt inlägg på forumet och har mer information baserad på släktforskning på 60-talet som nu kollas upp igen. Kajsa Ersdotter hade fler barn än Johan Eric: Kristina Wilhelmina och två döttrar till Sara Greta och Maria. Fadern uppges vara drängen Anders Andersson ( född 22/12 1796 i Esarby, Tegelsmora).  Om detta stämmer så punkteras myten slutligen helt. Jag är en Andersson  (och med en mindre patrilinjär syn på släktskap en Eriksson, Larsson, Jansson, Persson, Mostrand, Häggkvist, Råst, Brundin, Forsstén, Nilsson, Johansson, Lans och Salminen mfl) om än pratig, tidgare mörkhårig och en aning sydländsk till sinnet. Det känns bra.



5 Responses to “Vallon wannabee”

  1. 1 johan henrik bodin

    Bodin är ett vanligt franskt efternamn. Jag har det efter min farfars farfar som var en småsnuskig fransk präst. =)

  2. 2 arkland

    Salminen, kan det vara Salming!? Ishockey-aristokrati av allra finaste härstamning!?

  3. Tyvärr. Det närmaste jag kommer hockeykändisskap är att frun har en avlägsen koppling till Lill-Strimma Svedberg (så avlägsen så att jag inte kommer ihåg den).

    Sedan har jag bott på samma gata (Ekorrstigen) som två VM-målvakter: Curre Larsson och Kjell Svensson (Stisse Johansson bodde en gata bort). När jag var proffs i Enhörna IF (säsongen 71-72), stod jag i mål med KS avlagda benskydd. (Farsan har lånat en SSK-utrustning av Dick Yderström för en maskerad -74). Det var nog allt…

  4. 4 arkland

    Jösses! Men allt det där är du ju i det närmaste släkt med Börje Salming!!

  5. 5 Inger

    Jag forskar på Mostrand men har endast litet. Delar du med dig? /Inger


Kommentera

