Rusken – Riesig für Räuber

06Sep08

I septembernumret av kvalitetstidsskiften Rute und Rolle för tyskspråkiga fiskeintresserade finns många vackra bilder. De flesta bilderna föreställer fiskare upphållandes döda fiskar och ibland döda fiskar med fiskeutrustning alternativ ännu ej döda fiskar och ibland en och annan ståtlig fiskare i färd med att snart döda en fisk. Det som är speciellt med septembernumret, som för övrigt är ett specialnummer kring fiske i Småland, är att det även finns naturbilder här och där insprängda mellan fisklik, fiskare, linor och drag. En av dem har jag tagit föreställande en vy över sjön Rusken (känd förutom för fisket, för Nydala kloster vid norra spetsen och cykelloppet Rusken runt).

Bilden återfinns på sidan 36 och det är en av mina mest oansenliga fotografiska alster som mer eller mindre av misstag laddats upp på fotoplatsen Panoramio och sedan väckt redaktörens på nämnda tidkskrifts intresse.  För att ni ska slippa jaga ut till tidsningsbutiken och lägga ut 3,50 Euro (och också slippa se alla döda fiskar i händerna på bleka män), så visas den här:

Rusken aus Småland

Blick aus den klienen Riesen mit großem Zander-Potential: den Rusken im schwedishen Småland



3 Responses to “Rusken – Riesig für Räuber”

  1. 1 arkland

    Ein vollständiges uber-schön Bild von Ihnen. Haben Sie noch Bilder auf dem Rusken?

  2. 2 arkland

    Und ich möchte Ihnen fragen: Was fur eine Kamera habens Sie? Gehören Sie auch zu einem Foto-Klub?

  3. Mina kunskaper i det tyska språket är usla Lars. Allt jag kan är lite vintyska (typ Spätlese) och nu även lite fisketyska. Passar i detta sammanhang på att be om ursäkt till den Arkeologiska institutionen vid Uppsala universitet, vilken jag ljugit full om mina kunskaper i tyska för att bli antagen till C-kursen och senare även forskarutbildningen. Kan du ta dina frågor på ett annat språk (utom franska som jag tyvärr också påstått att jag kan till nämnda institution)?


Kommentera

