Endimensionellt kaffe

31Aug08

Nu har jag provat igenom en mindre del av Estate Coffees sortiment som espresso (+40 sekunder för 2-4 cl). Jag började med Las Nubes som uppskattades en hel del. Sedan följde: El Pedregal från Colombia, Kiri Kenya AA+, Etiopien Yirgacheffe och slutligen Laureano Flores från Nueva Segovia i Nicaragua.

Den som jag uppskattade mest var Yirgacheffen som nästan är lika god som dess namne från Johan & Nyström. Estate Coffees Yirga känns om möjligt fylligare, friskare och kraftigare i smaken. Den kommer jag nog att köpa igen. Tvåa blev Kiri Kenya som emellertid kändes mer grovhuggen, besk och mindre frisk och fruktig än den fantastiska Getnumbwini Estate från J & N som jag skrivit om tidigare och som jag tycker är ett mycket bättre och ett mer spännande köp.

El Pedregal är utgången i EC:s sortiment och just nu på rea på Kaffemaskinen (69 kr, men inte på coffeenet.se där den kostar 115 spänn). Detta kaffe var en rejäl besvikelse. Smaken beskrivs som ”…stor sötma och mycket delikat syrlighet. Extrem komplex arom, lång eftersmak, noter av aprikos, muskovadosocker och karamell”. När jag har kört det genom maskinen har jag fått ett kompakt, fylligt och mycket smakrikt kaffe som smakar just kaffe. Det är stort och grovt men föga spännande och jag tycker det var endimensionellt och tråkigt nästan på en gång. Det smakade bättre med mjölk. Ej prisvärt för 115 spänn och knappt prisvärd för 69.

Laureano Flores är ett riktigt bottennapp i espressomaskinen, men det är väl rostat för andra bryggmetoder. Sista kvarten av påsen förpassades till en burk med bönor som används efter maskinrengöring…

Jag uppfattar att Estate Coffees i min jämförelse, med min utrustning och mina kunskaper, gör väldigt smakrika rostningar, men att de inte är lika komplexa och mångdimensionella och fruktiga som exempelvis rostningar från Koppi och Johan & Nyström.



No Responses Yet to “Endimensionellt kaffe”

  1. Kommentera

Kommentera

