Skulptur på ett gravfält?

16Aug08

Vid ett besök på västkusten i juli blev jag medlurad på en trevlig utflykt till ett gravfält där det skulle stå några skulpturer utplacerade. I bakhuvudet kravdröjde sig ett fjärran minne om någon sorts debatt kring detta på Arkeologiforum. Jag tror att de flesta var negativa till detta spektakel (för att övertäckning av fornlämningar är faktiskt förbjudet enligt lag bla bla bla). Även jag (som tillhör de traditionella) fick postmodernistiska föraningar och kände att här kan kulturchefen i Västra Götaland, Kristian Berg (tillika min tidigare chef), varit i farten och utmanat oss mossiga och efterblivna arkeologer.

Pilanegravfältet

Pilanegravfältet. Klicka gärna på bilden för att se en större version.

Men väl framkommen till Pilanegravfältet på Tjörn (Klövedal 105:1), så förvånades jag av att detta, Skulptur i Pilane 2008, var faktiskt coolt och på gränsen till intressant. Om Kristian har någon del i detta vet jag däremot inte.

Le Courage av Hanneke Beaumont.

Le Courage av Hanneke Beaumont.

Missförstå mig rätt nu. Jag är ingen kulturknutte som ränner på utställningar, gallerier och andra kulturbegivenheter i tid och otid. Jag är, förutom traditionell, en ganska inskränkt IT-pojke som råkar ha en kulturutbildning och ett visst fotointresse.

Trebent Buddha av Zhang Huan

Trebent Buddha av Zhang Huan

Min moster är konstnär, kanske har jag fått några ”mjuka parametrar” från detta håll. Men jag uppskattade att Pilane 2008 var professionellt utfört med konst av internationellt erkända konstnärer, genomtänkt och inte fyllt av en massa konstlade förhistoriska referenser (minus en bautasten). En del prylar är på gränsen till spektakulära och klart sevärda.

Som jag ser det används kulturmiljön runt gravfältet (skulpturerna står inte på gravarna) som en kontrast som skapade något som var nytt och fräscht. Ytorna och kulturmiljön slits emellertid ganska hårt eftersom fler än jag tycker att det var kul. Detta må man bevaka i framtiden. Slutsats: Mer konst på fornlämningsområden så att folk kommer ut, blir konfunderade, håller sly borta och gräset kort och fästingarna sysselsatta!

Trebent Buddha av Zhang Huan

Trebent Buddha av Zhang Huan

Dröm av Kristian Blystad

Dröm av Kristian Blystad

Skulptur av Hanneke Beaumont vid Pilane 2

Skulptur av Hanneke Beaumont vid Pilane 2

Se fler bilder från Pilane!!



One Response to “Skulptur på ett gravfält?”


  1. 1 #2510-13. Le Courage (by Hanneke Beaumont) « Blog Archive « Ulf Bodin’s Images

Kommentera

