Estate Coffee • Las Nubes Esquipulas Guatemala

13Aug08

Nu är jag igång med di danskrostade bönorna. Två påsar (med kort hållbarhetsdatum) av Las Nubes har provats som espresso ristretto (vanligen +40 sekunder extraktion) och i aeropress. Det är mycket ljusrostat med frisk, nötig doft som nymalet.

Som ristretto är det friskt och vinöst med en framträdande lime-tonig syra. Trots den ljusa rosten är det smakrikt och ganska komplext. Gott, på gränsen till en favorit, främst genom syran som jag blivit så förtjust i. Frun har uppskattat Las Nubes med mjölk och hittat chokladiga toner. Själv tycker jag att det var rätt tråkigt.

I aeropressen har jag haft problem att få till det bra. Skarpt, bittert och surt när jag inte fått till det (överdoserat? för hett vatten? ) och nästan för mjukt när det funkat bättre. Lite trist och intetsägande.

Nästa påse blir El Pedregal. Det blir kul.



One Response to “Estate Coffee • Las Nubes Esquipulas Guatemala”


  1. 1 Endimensionellt kaffe « Ulf Bodin

Kommentera

