Johan & Nyström • Archia Mikrolot Selection 9

11Jul08

Nu är jag färdig med genomgången av kafferosteriets Johan och Nyströms ursprungskaffe. Några få bönor har jag inte kommit över, men inget som jag är speciellt intresserad av och några är slutsålda. Jag har kommit fram till fyra saker:

  1. Det viktigaste är att kaffet är färskrostat. Ett färskt kaffe smakar alltid bättre än ett gammalt. Det ska emellertid inte vara vrålfärskt.
  2. Jag tycker bättre om Skandinaviska rostningar än Italienska.
  3. Jag tycker bättre om syrliga och fruktiga smakprofiler än de som har en chokladig och nötig profil.
  4. Kaffe från Afrika is da shit!
  5. För att se en lista, se Kaffelistan.

 

Det sistnämnda kan sägas med ett visst eftertryck även om favoritkaffet just nu är från Sydamerika. Om man skulle ta jämförelser med vin så finns det i de afrikanska bönerna fina, men ändå tydliga fruktnyanser (till och med för en kaffeamatör som en själv), allt från en syrahig, blåbärig Harrar Longberry, lite gräsig, ekig Merlot i Rwanda Gatsinga, en fruktig svartvinbärig Cabernet i Kenya AA och en rund men frisk Pinot Gris i Koppis Rwanda Kinunu, en sprittande citronig Riesling i Yirgacheffe till en märklig med mäktig jordgubbig Pinot Noir i Archia Selection 9. Det finns en stor smakbredd men samtidigt något som förenar – en frisk syra som ger balans till det fruktiga och piggar upp själva grundkaffesmaken på ett ytterst intressant sätt.

Archia Selection 9

Archia Selection 9 som ristretto

Mest omskriven och underlig av de Afrikanska bönorna just nu är Archia Selection 9. Det är ett kaffe från en enskild plantage i Etiopien från enskild del av skörden som endast omfattade 600 kg. Du kan läsa mer i forumet Riktigt kaffe. Jag har provat en påse rostad av Johan & Nyström 24/6 som kort espresso och cappu. Det beskrivs på paketet som ”extremt fruktigt med övertydliga toner av mogna jordgubbar och söt grapefrukt”. Det låter det. Men det stämmer. Till och med jag får till det så att det är tydligt. Kaffet är unikt, exklusivt, svindyrt (720 spänn kilot), fruktigt och smakar jordgubbsyoghurt. Är det gott? Tja, gott men inte godast och smakerna försvinner ganska rejält med mjölk. Visst är det spännande med jordgubbs- (eller skogsbärs-) karaktär på kaffe, men det saknas kanske en frisk syra som balanserar frukten och det finns ganska mycket av en speciell parfymerad träton – åt sandelträhållet som är lite äcklig om det blir för mycket av den. Samma ton finns även i andra bönor (bl a Harrar Longberry), men inte så mycket. Det är spännande att ha provat, men inget som jag kommer att längta efter så jag ligger sömnlös (och Archia 9 är väl i alla fall slut nu).

Efter sommaren kommer Archia Selection 17…



4 Responses to “Johan & Nyström • Archia Mikrolot Selection 9”

  1. 1 Martin

    Kul läsning. Aricha 17 finns dock redan ute fr bl.a Haugaard.

  2. Tack för informationen! Har du några tips hur man får tag i en påse eller två?

  3. 3 Daffy

    Kolla med Martin på Kaffecompagniet som skrev inlägget… Han hade det åtminstone när jag var in tidigare i veckan!

  4. 4 Josef

    Konstigt att det dövades ner med mjölk för dig, när jag gjort iordning mjölk-kaffe med nian så blev det riktigt som jordgubbsyoghurt. För mycket nästan. nice blogg btw🙂


Kommentera

