Amarone

24Maj08

Efter en kaosartad skitdag på jobbet i fredags och väl hemkommen i familjens trygga famn, ryckte jag fram en pava rött med simpel etikett att serveras till pastan. Vinet hetta Santa Sofia och är från årgången 2000 och jag kan inte påminna mig att jag köpt det. Det är en Amarone och det gillar både frun och jag. Det såg inte så himla dyrt ut och hade ingen fällning. Fram med den; det är ju ändå fredag!

Vi hade inte så mycket mat hemma. Sonen fick en Penne alla Carbonara från frysen och själv hastade jag ihop en enkel pasta med bacon- och skinksås med vitt vin, vitlök, torkade tomater, slädbladig persilja och grädde. Klart på tio minuter. Vinet kluckades upp i största glasen.

Redan när det hälldes upp kände vi att det var något speciellt. Hela köket fylldes av Amarone-stank av russin och mörka bär. Smakerna var överväldigande, sötfruktiga, eldiga och massiva men vinet är otroligt fräscht när det serveras runt 15 grader, lite tyngre och djupare när det blir varmare och får mer luft. Det är inte överdådigt, nästan övernaturligt koncentrerat, som en del andra Amarone-viner. Det är mer som ett otroligt smakrikt vanligt rödvin av yppersta klass.

Hade jag kollat lite bättre innan (t. ex. hos kollegan Reuterdahl) så hade jag insett att detta är en otroligt bra Amarone…



One Response to “Amarone”

  1. 1 reuterdahl

    I kväll öppnas en flaska M. Chapoutier Hermitage Monier de la Sizeranne 1996. I övrigt kan jag bara hålla med; Santa Sofia Amarone är riktigt bra, testa också deras reciotto (finns på beställningssortimenet)vilken är fantastisk tillsammans med lite hårdost eller mörk choklad.

    Magnus Reuterdahl


Kommentera

