J & N • Gethumbwini Estate

18Maj08

Jag lär mig just nu mycket om kaffe och expanderar mina smakerfarenheter genom att halvsystematiskt prova igenom rosteriet Johan & Nytröms sortiment. En del kaffen uppfattar jag som ganska ordinärt (vilket kan bero på mig och mina brister; se Kaffelistan), men mycket är otroligt häftigt. Det finns kaffe med tydlig eftersmak av blåbär och det som jag har i kvarnen just nu – Kenya AA Gethumbwini Estate – som har distinkta toner av svarta vinbär. Otroligt häftigt! Mer är på gång att testas av de närmaste veckorna.

Det som jag utvecklar och utforskar i min egen preferens är kaffets förmåga att ha nästan vin-lik, spännande syra som påminner om citrustoner hos en riesling. För att få fram frukten så gör jag en mycket kort espresso (ristretto 2-3 cl) som jag först maler fint, överdoserar till bristningsgränsen, undviker tampning och kör länge, 40-50 sekunder. Sedan dricker jag med socker. Prova!



6 Responses to “J & N • Gethumbwini Estate”

  1. J&Ns Gethumbwini är fin. Om du någon gång får tillfälle (det vill säga om de köper in det kaffet igen och om det är lika bra) – prova Koppis. Om de får till den som de fick i början av våren någon mer gång är det ett sensationellt kaffe.

    Har du testat J&Ns Harrar Longberry?

  2. 2 Ulf Bodin

    Hoppas jag får tag på en påse Koppi!
    Longberry: Ja, men det är inte säkert att det var färskrostat. God som espresso, vek med mjölk. Ska prova igen från de ”nya påsarna” med datum.

  3. Harraren är väldigt ”syltig” om du får till den bra… Som flytande katrinplommon. Mums!

  4. 4 Ulf Bodin

    Ja, jag har fått fram en sorts häftig blåbärs-mörkabär ton. Tyvärr är frun negativ till Longberryn eftersom hon mest dricker med mjölk. Men vi ska prova igen. Mycket av de fruktiga/syrliga kaffesorterna kräver lite tillvänjning om man är van vid Italienska chokladbomber.

  5. 5 reuterdahl

    Irish cream samt amaretto blandningarna från Kahls är också riktigt bra.

    Magnus Reuterdahl


  1. 1 Endimensionellt kaffe « Ulf Bodin

Kommentera

