Allt är förlorat

11Maj08

Ulf Bodin 2008Året röda vin 2007 bland svenska vinjournalister i Allt om vin hette Allesverloren Shiraz 2006 och är från producenten Allesverloren i Sydafrika och kostar 99 spänn. Jag köpte ett knippe oprövat och har nu provat fem flaskor under några månader och är grymt besviken.

Jag förstår inte alls vad som är så märkvärdigt med denna produkt. Det jag förstår är att det inte är en fruktbomb i den stora allmänna strömfåran av likriktade, sötsliskiga syltviner som smakar likadant oavsett om de är från Australien, Itailen eller USA. Detta vin har ambitionen att vara ett mer klassiskt, balanserat vin och att just det tilltalar vinjournalister och till viss del även mig. Så långt är jag med. Men det finns ju inget av det klassiska vinernas syra, kropp eller smakbukett i vinet. Det är bara slätstruket, oaromatiskt och smakfattigt. Det funkar hyfsat till mild mat och serverat ganska svalt är det lättdrucket och en aning fräscht. Men jag saknar syran och frukten i en klassisk Shiraz/Syrah och vinet saknar koncentration. Det känns utspätt (kanske finns det olika batchar av vinet och jag fått en senare och sämre och journalisterna fått en tidigare och bättre version).

Nej, köp då hellre Portugisiska Vila Santa från Ramos för samma peng och få ett vin som har mer att erbjuda. Det kom dessutom tvåa i sagda tävling.



2 Responses to “Allt är förlorat”

  1. 1 Lars

    Sylt sa räven!?

  2. 2 Ulf Bodin

    En kokt syltig karaktär är ofta dominerande i jänkarviner och aussies. Tänk svartvinbärsgelé eller något…


Kommentera

