Koppi Black Bull • Maragogype

07Maj08

Jag har ett sensationellt gott kaffe i kvarnen. Kaffet heter Black Bull och är rostat (1 april) av microrosteriet Koppi i Helsingborg och betår av en gigantisk och vacker böna med namned Maragogype i det här fallet från Guatemala. Bönorna är mer än dubbelt så stora som vanlig Arabica (se bilden till vänster där de visas ovanför Mauro De Luxe).

Smaken är komplext och fruktig med inledande mörka bäriga toner och en frisk avslutning som nästan smakar apelsin. Jag känner inte några bittra grapetoner i avslutningen. Andra har nämnt att karaktären på eftersmaken är som vitt vin, vilket inte är helt fel enligt mina smaklökar.

Black Bull är de överlägset mest intressanta bönorna jag provat och kaffet är rent löjligt gott som ristretto men det smakar även anständigt med mjölk (även om frukten döljs till viss del). Jag ska även prova det i Aeropressen framöver.

Kaffet hamnar högst upp i Kaffelistan.

Kvarn: Mazzer Mini Electronic (malningsgrad 4.0; ca 18 g). Maskin: Gaggia Classic (dubbelfilter).



No Responses Yet to “Koppi Black Bull • Maragogype”

  1. Kommentera

Kommentera

