Sigma DP1

13Apr08

Jag har köpt en ny kamera. Många tror att det är fotografens seende och kunskap som gör en bra bild i en kombination av motivval, komposition, val av skärpedjup, exponering mm. Det är kanske är sant, men många glömmer bort det där med att ha bra prylar till sin hjälp när man skapar. Det är som att glömma bort fiskespöt, rullen, linan och draget när man fiskar och tro att man får lika mycket fisk med enkel utrustning som med dyr. Struntsnack.

Bra, gärna dyr och komplicerad, utrustning som inköpts efter oändlig efterforskning på Internet följandes en mängd diskussionsfora, läsandes en mångfald av olika tester, det är en vital förutsättning för mig och mitt skapande. Sedan är det himla kul att köpa nya saker. Det är nästan som man ibland längtar efter att de gamla ska gå sönder, så man får tillbringa ett par månader i vånda med nya efterforskningar och läsa kataloger. Kataloger är otroligt viktiga. Min fru undrar hur jag kan tillbringa lika mycket tid med Scandinavianphotos vårkatalog som med en rysk roman, utan att lära sig den utantill. En bra och välformulerad fråga.

Nu har jag nått målet. En ny sak är inköpt. Cirkeln är sluten. Det blev en Sigma DP1. Nu väntar en lugn period av kreativt skapande. Tills det är dags för en ny mikrovågsugn, eller något.

Javisst ja, höll på att glömma att visa en bild också…

Ulf Bodin 2008
Martin med en kaka.
Sigma DP1, 28mm, F4, 1/13, 800 ISO, RAW .
[URL]



No Responses Yet to “Sigma DP1”

  1. Kommentera

Kommentera

