Mauro De Luxe

09Apr08

Just nu har jag ett riktigt gott kaffe i kvarnen: Mauro De Luxe, rostat av Caffè Mauro i Reggio di Calabria, på Italiens tåspets. Kaffet består av en blandning av ca 70 % Arabica från bland annat Brasilien, Costa Rica och El Salvador och 30 % Robusta från Indien.

Det senaste året har flera kilo De Luxe förbrukats och det är alltid ett trevligt återseende när en ny påse öppnas. Kaffet är aromatiskt och smakrikt med övervägande mjuka aromer med toner av mellanmörk choklad. I slutet finns en en aning syra som inte alls är i vägen. Det är gott som espresso men lämpar sig ypperligt att blandas med mjölk. De mjuka chokladtonerna blir bäst om espresson hålls kort men risken för bittra toner ökar, speciellt om kaffet är gammalt (som min påse).

Det som är trist är att kaffet säljs på enkilospåsar som man inte riktigt vet när det rostats. Ett bäst-före-datum i juli 2009 gör en inte direkt överlycklig. Mycket tyder på att producenten anser att det håller två år i en oöppnad påse. Jag är mycket tveksam. Har man smakat riktigt färskrostat kaffe så förstår man att något har hänt i min påse med Mauro. Ett kilo kaffe tar dessutom ca 20 dagar att göra slut på i min familj. Det skulle med andra ord inte vara helt fel att få smaka Mauro De Luxe färskrostat. Varför inte en tur till Kalabrien?

Se även min kaffelista där jag för mig själv och helt ovetenskapligt rangordnar de blandningar som går igenom kvarnen. Mauro De Luxe klarar sig bra i min ranking. Det är en av de bästa Italienska blandningarna.

Kvarn: Mazzer Mini Electronic (malningsgrad 4.1; ca 18 g). Maskin: Gaggia Classic (dubbelfilter).



7 Responses to “Mauro De Luxe”

  1. 1 Rolf Källman

    hmmm…det riktigt vattnar sig i munnen. Är mauron svår att få tag på?

  2. 2 Ulf Bodin

    Nix. Den finns på Electrolux Home-butiker, NK och på både söder och norr på Kaffemaskinen (se http://www.kaffemaskinen.se). Kanske ska vi vallfärda till Roslagsgatan en eftermiddag i vårsol när våra ansvarsfyllda statliga tjänster läggs åt sidan och sinnet ska vitaliseras?

  3. 3 Stefan

    Bönor från Mauro finns även på min favoritbutik Kaffecompagniet vid Sankt Eriksplan (http://www.kaffecompagniet.se)

  4. 4 Stefan

    Hmm! Brukar inte svara på bloggar så ofta. Ska man skriva något speciellt för att länken ska fungera? http://www.kaffecompagniet.se

  5. 5 Stefan

    Aha jag skrev http före vilket man tydligen inte skulle.

  6. 6 Ulf Bodin

    Tack för tipset! Jag ska kolla in butiken när jag har vägarna förbi.


  1. 1 Koppi Black Bull • Maragogype « Ulf Bodin

Kommentera

