Koppi Night Driver

24Mar08

p1020107_lr1.jpg

Ibland tar ens intressen ganska absurda vägar. Tyvärr blir det ganska ofta så för mig. För mindre än ett år sedan kunda jag börja dricka kaffe igen efter ett avbrott på femton år. Sedan dess har det hela gått överstyr. Jag har köpt en enkel espressomaskin och en dyr kaffekvarn och börjat laborera med olika bönblandningar från olika rosterier. Jag har fastnat för mjukt, runt, aromatiskt och smakrikt kaffe som görs så koncentrerat som möjligt. Idealet är ca 2 cl nästan trögflytande ljuvligt smakextrakt. Jag tror det kallas Ristretto på kaffespråk.

Just nu har jag ett intressant kaffe, Night Driver, från microrosteriet Koppi i Helsingborg i kvarnen. Det är ett otroligt sammansatt och komplext kaffe med nötiga och mjuka aromer med en frisk citrusavslutning. Jag känner inte bönblandningens sammansättning. Är det någon som läser detta som vet mer?

Böna: Koppi Night Driver rostat 2008-02-03. Kvarn: Mazzer Mini Electronic (malningsgrad 4.3; ca 18 g). Maskin: Gaggia Classic (dubbelfilter).



4 Responses to “Koppi Night Driver”

  1. 45% Brasilien – Agua Limpa
    30% Costa Rica – Don Mayo Honney
    15% Rwanda – Kinunu
    10% Guatemala – Finca el Bosque

    Mvh,
    Mattias.

  2. 2 Ulf Bodin

    Tack! Från vilken böna kommer den friska avslutande syran? Jag gissade på att det var något Etiopiskt som stod för det, men här är jag ute på djupt vatten…

  3. Jag är ute på lika djupt vatten när jag gissar att det är Kinunun – Gatsingan från samma land har ju en tydlig citrusavslutning. Men det KAN ju vara en kombination…


  1. 1 Kaffelistan « Ulf Bodin

Kommentera

