Utflykt till ett Ayleid-tempel

27Mar10

Jag har blivit spelmissbrukare på gamla dar. Xbox 360. Oblivion. Först måste jag erkänna att jag är usel på dator- och TV-spel. Jag har aldrig tidigare hunnit med eller prioriterat sånt. Men i och med Martin så har hans spelande även blivit en del av mitt liv. På gott och ont. Och nu är jag en aning fast.

Här kommer Bod, skogsalven. Bild: TES IV. Oblivion © Bethesda

Efter att i ett par år oregelbundet harvat runt i Cyrodiil utan att riktigt förstå hur saker och ting går till (spöat vargar, badat och plockd blommor), har jag en skogsalv (Bosmer) med namnet Bod, sakta börjat göra sig ett namn i Tamriel. Jag är inte så intresserad av huvduppdraget. Det är lite för komplicerat för mig. Jag gillar att strosa runt och samla pengar. Köpa några hus. Brygga trolldrycker, döda banditer och sånt som en skogsalv i sina bästa år gillar att göra. Jag är rättrådig och tjuvar inte något. Bryter mig aldrig in hos någon och mördar människor bara när jag behöver och i självförsvar. Jag har få dagar i fängelse – jag snor saker av misstag, dricker inte sprit och äter mycket GI-kost (i stort sett enbart hjort- och vildsvinskött). Jag mår toppen, är snabb, stark och otroligt bra på att smyga och orkar att bära runt på 475 kilo. Precis som i verkliga livet är jag varken berömd, omtyckt eller speciellt social och inte så magisk i största allmänhet. Jag är, trots att jag säljer saker hela tiden, usel på att pruta. Antalet felköp är många. Men Bod är en jävel på att slåss med tunga vapen och kan vara osynlig 90 sekunder varje dag (på jobbet som Ulf kan jag vara osynlig flera dagar i sträck…).

Spelet är från 16 år, men Martin (9 år) får titta på när jag spelar (hyckleri; men ingen kan som jag sätta in våldet i ett sammanhang och M får ibland sköta spakarna när det gäller stadsliv och shopping). Tillsammans har vi så roligt med Oblivion. Det är till och med en del av våra liv just nu och vi pratar mycket om spelet i vardagslag. Det är dessutom en utmärkt skola för logik, planering, taktik, kapitalismans fundament och inte minst lärdom i det engelska språket.  För Martin är det en också ett tillskott i hans fantasivärldar, vid sidan om Star Wars och Pokemon. Ibland glider fantasi- och spelvärlden ihop.

Bod i mitten av allt. Men det är inte ett vattentorn tror jag. Bild: TES IV. Oblivion © Bethesda

Som förra lördagen när vi i det glimrande vårvädret skulle på utflykt och glömma spel och datorer för en stund. Målet var vattentornet i Boländerna. Vattentornet har ni alla sett när ni körde E4 genom Uppsala förr i världen innan vägen flytades ut på åkern. Tornet är alltid närvarande i östra Uppsala. Det har sannolikt alltid funnits där och ruvar nog på många hemligheter. Men jag har aldrig varit där och det kändes som det var dags att utforska. Efter en strapatsrik vandring kom vi fram till vattentornet. Det är lite av en icke-plats. Inte så många besöker den, kanske förutom några få klottrande ungdomar med en outsinlig fantasi för klatschiga sprejfraser. Men det finns något storslaget kring platsen. Martin gick igång direkt. ”Detta är ett Ayleid-tempel.” En plats som gjord för att sammankalla ett brödraskap och leta efter skattkistor. Det är uppenbart att vi nu funnit vattenornet. Den finns nu på vår karta. På vägen hem råkade vi ut för många strapatser, dock utan att möta vargar, råttor, impar, troll och banditer.

Vattentornet skymtar i den starka solen. Way shrine?

Vacker form och fyndiga textmeddelanden.

En liten skogsalv.

Mitt under ett vattentorn händer det saker med en.

1227 Tower

Första vårdagen. Dagen efter blev det snöstorm igen.

1269 Catch

Acrobatics

1254 Fragment

A flawed emerald?

2 Responses to “Utflykt till ett Ayleid-tempel”

  1. 1 giiid

    Hvor er de flotte!!

  2. 2 Tanja

    Även om tjyverier är dumma så kan jag tipsa om att gå med i Theives Guild, de uppdragen är riktigt roliga och man kommer till en lite Robin Hood-aktig poäng av stjälandet.


Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

